Tuesday 5 November 2013

Part 2 : Khasiat debunga Kurma


Selain buah zuriat, debunga kurma juga salah satu alternatif yg diamalkan oleh pasangan yg mengalami masalah kesuburan di Timur Tengah. Cuma baunya agak hanyir (seperti bau telur mentah ATAU LEBIH KUAT LAGI) dan mungkin ada yg x lalu nak menelannya. Tapi ada beberapa cara utk memudahkan pengambilan debunga kurma.

                               


Dos yang dicadangkan: 1 sudu teh yang kecil setiap hari atau bersamaan 1 grams serbuk debunga kurma. Campurkan dengan 1 sudu madu asli. Kacau sehingga sebati.

- Waktu makan: Pagi sebelum sarapan atau malam sebelum tidur.

Untuk memudahkan pengambilan, boleh jadikannya ketul-ketulan. Caranya mudah sahaja. Ambil packet Streptsil yang sudah digunakan atau dibuang isinya dan jadikan ianya sebagai acuan. Kemudian campur madu asli dengan Serbuk Debunga Kurma dan gaul sehingga agak sebati. Letakkan ke dalam acuan paket strepsil tersebut. Sejukkan.

- Atau lepas gaul hingga sebati tadi, gumpal kecil-kecil jadikan bebola. Pas boleh tikan boleh dapat 20 biji untuk 20 hari makan. Dos yang kami sarankan ini sebenarnya digunakan oleh penyelidik Universiti of Tikrit, Iraq. Simpan dalam peti sejuk. 

- Kalau nak tambah serbuk habbatus sawda dan debunga lebah, lagi bagus. Ramai wanita Arab menambah 2 unsur ini kedalam resipi Serbuk Debunga Kurma.

Jangan lupa berdoa banyak2 & minta rezeki hanya pada Allah.

Amaran: Sesetengah orang alah atau alergi pada debunga, jika anda mengalami simptom gatal, bersin dan lain-lain, anda mungkin alah pada debunga...

pm/sms/email utk pre-order minggu hadapan.Pos minggu cuti sekolah :)

No comments:

Post a Comment